(고구려발해학회)
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작성일 : 11-01-18 14:53
38_2010.11_이병건_발해 영광탑과 한강이남 전탑의 건축형식 비교연구
 글쓴이 : 관리자 (202.♡.113.80)
조회 : 23,452  
   38_2010.11_이병건_발해_영광탑과_한강이남_전탑의_건축형식_비교연구.pdf (2.2M) [6] DATE : 2011-01-18 14:53:41
이병건, 〈발해 영광탑과 한강이남 전탑의 건축형식 비교연구〉《高句麗渤海學會》38, 高句麗渤海學會, 101~135(35)쪽, 2010.11

 목차  
  
 〈국문초록〉
Ⅰ. 머리말
Ⅱ. 전탑 현황
Ⅲ. 건축형식 비교
Ⅳ. 맺음말
〈참고문헌〉
〈Abstract〉
  
  
 초록  
  
 한국어 초록  
   본 논문은 발해시기에 건립된 영광탑을 한강이남 지역에 남아있는 순수 전탑인 안동 신세동 7층전탑, 안동 동부동 5층전탑, 안동 조탑동 5층전탑, 칠곡 송림사 5층전탑, 청도 불령사 전탑, 여주 신륵사 다층전탑과 비교하여 발해 전탑의 건축적 특징을 도출하고, 이를 통해 전탑을 비롯한 발해의 불교문화가 중국 중원지역에서 유입된 것이라는 중국 측 주장에 문제가 있음을 밝히고자 했다. 또한 발해 전탑이 갖는 건축사적 의미를 도출하여 한국건축사 연구범위를 확대해야 한다는 당위성을 밝히는 것이다. 이러한 목적은 도성과 산성, 궁궐, 사찰, 살림집, 24개돌유적 등 발해건축이 고구려를 비롯한 주변지역 문화를 자연스럽게 계승ㆍ발전시킨 발해의 독자적인 건축문화임을 증명하는 기초적 자료를 제공하고자 하는 것이다.
  연구 대상은 영광탑과 한강이남의 6개 순수 전탑으로 국한하였다. 비교 항목은 전탑 재료, 평면과 입면형식, 구조형식이다. 구조형식은 다시 무덤칸, 기단부, 탑신부(탑신 부분, 옥개 부분), 상륜부로 나누었다. 글의 전개순서는 제Ⅱ장에서는 영광탑과 6개의 한강이남 전탑 현황을 다루었으며, 제Ⅲ장에서는 두 지역 전탑의 건축형식을 비교해 보았다.  
  
 영어 초록  
   There are a few many brick pagoda in Korean peninsula. Most of brick pagoda is stone made one in stead of real mud. The academic circles of Korean has recognized that brick pagoda is remained south of Han River. But there are remained brick pagoda relics in the northeastern provinces of China. They were the dominion of Goguryo and Balhae’s. Young-Gwang pagoda is remained perfectly. He is estimated Balhae’s relics. The purpose of this study is to make clear that Balhae’s the originality of architectural culture wasn’t come under the one side influence of China.
  First, the range of space is the northeastern China. Until now, it could be seen pagoda relics except there. The south of Han river area is included Dae-gu, An-dong and Yeo-ju and the central districts of Korean peninsula. We would like to concentrate real pagoda such as Song-lim-sa brick pagoda that is compared Balhae’s one. Second, the range of contents is conditions of location and the beauty of shape in field of architectural characteristics. They are material, unit plan, standing plan and construction method. Third, we would like to examine the architectural meaning of Balhae’s in field the history of architecture throughout compare to the south of Han river brick pagoda. Fourth, the method of this study is as following. At first, we investigate the result of existing study and architectural form. we prepare to comparative method of theoretical basis throughout each area pagoda. Finally, we examine the architectural characteristics of Balhae’s brick pagoda throughout compare each area brick pagoda.
  The Chinese research fruits about Balhae brick pagoda relics has focused on the Tang dynasty culture in exceed. After proceeding study, Balhae has general cultural characteristics in northeast area as well as special cultural ones as seen in many it’s cultural relics. The right way of studying Balhae culture is understanding culture and characteristics of relics objectively from Balhae point of view. The East Asian states each interpret history from a self-centered perspective. In the final analysis, we have to consider history as shared heritage rather than a property of individual states.  
  
 저자 키워드  
  
 영광탑, 전탑, 발해, 건축형식, 독자성, Young- gwang pagoda, Brick pagoda, Balhae, Architectural form, Individuality